شارك في فيسبوك شارك في تويتر شارك في واتساب

مصوبات اعطای تابعیت ترکیه واصلاحات آن از سال 2018

27/02/2024 امور حقوقی و مالیاتی 5850 مصوبات اعطای تابعیت ترکیه واصلاحات آن از سال 2018

عناوین مقاله

این اصلاحات به صورت عمومی دارای تسهیلاتی بیشتری به اتباع خارجی برای دریافت تابعیت ترکیه است.

بر اساس قوانین جدید، تبعه بیگانه می تواند در موارد زیر تابعیت ترکیه را به دست بیاورد:

  1. خرید ملک به ارزش بیش از دویست و پنجاه هزار دلار آمریکا در ترکیه به جای ارزش قبلی که یک میلیون دلار بود، وعدم فروش آن در مدتی کمتر از سه سال.
  2. سپرده گذاری پانصد هزار دلار که در قانون قبلی این مبلغ سه ملیون دلار بود.
  3. سرمایه گذاری 500 هزار دلاری در ترکیه به جای دو میلیون دلار.
  4. ایجاد فرصت های شغلی برای 50 شهروند ترک به جای 100 شهروند.

"سپس ، دفاتری ویژه ای که تحت نظارت کمیته متشکل از وزارت خانه های ذی ربط هستند ، به درخواست های تابعیت رسیدگی کرده و آنها را پیگیری می کنند."

اولین لایحه: شامل اصلاحیه لایحه شماره 106:

اجرای اصلاحیه آئین نامه سازماندهی مربوط به مکانیزم اعطای تابعیت ترکیه تصویب شد، واین اصلاحیه به ماده 46 قانون تابعیت ترکیه به شماره 5901 پیوست شد، این قانون در تاریخ 18/9/2018 از سوی رئیس جمهوری ترکیه آقای رجب طیب أردوغان صادر شد.

نحوه تقاضای تابعیت ترکیه از طریق مالکیت املاک در ترکیه:

به موجب قانون شماره 36189470 – 135 صادر شده در تاریخ 15/10/2018 از سوی وزارت محیط زیست وشهرسازی، معیارهایی که حق درخواست تابعیت ترکیه را به دارندگان املاک می دهد، به شرح زیر مشخص شد:

  1. ارزش ملک خریداری شده قبل از صدور این لایحه کمتر از یک ملیون دلار نباشد.
  2. ارزش ملک پس صدور این لایحه یعنی پس از 19 سپتامبر 2018، حد اقل 400 هزار دلار باشد، لازم است قیمت ملک به حساب بانکی انتقال داده می شود.
  3. در دست داشتن سند مالکیت "تاپو" توسط دارنده ملک. ارزش مادی ملک توسط مؤسسه صدور اسناد رسمی (تاپو) ارزیابی می شود که سندی در این خصوص را به دارنده ملک می دهد.
  4. تعهد به عدم فروش ملک تا سه سال از تملک آن.
  5. ثبت یک آدرس مشخص برای دارنده ملک در ترکیه. آدرس لزوما نباید در ملکی باشد که متعلق به او می شود.

مدارک مورد نیاز جهت تقاضای تابعیت ترکیه در ازای مالکیت املاک در ترکیه:

  • سند مالکیت (تاپو).
  • رسید مبلغ پرداخت شده به ازای ملک. ومی توان آن را از بانک گرفت.
  • گذرنامه.
  • اقامت معتبر در ترکیه.
  • سند ثبت آدرس.

این مدارک به اداره ثبت احوال وابسته به استان محل اقامت وی تحویل داده می شود.

محتوای قانون اصلاح شده جهت اعطای تابعیت ترکیه:

ماده 1: اصلاح عبارت "پیشنهاد وزاتخانه وشورای وزیران" در بند دوم از ماده بیستم قانون ارائه شده به مجلس در تاریخ 11/02/2010 که در همین سال صادر شد به عبارت "رئیس جمهوری".

بند "1": جایگزین عبارات "2000000" دلار آمریکا، "وزارت اقتصاد" به ترتیت با عبارات "500000" دلار آمریکا یا معادل آن به لیر ترکیه، "وزارت صنعت وفناوری".

بند "2": اصلاح عبارت "1000000" دلار آمریکا، به عبارت "400000" دلار آمریکا یا معادل آن به لیر ترکیه.

بند "3": اصلاح عبارات "100”، "وزارت کار وتأمین اجتماعی" وجایگزین آنها به ترتیب با عبارات "50”، "وزارت خانواده، کار وخدمات اجتماعی".

بند "4": اصلاح عبارت "3000000" دلار آمریکا به "500000" دلار آمریکا یا معادل آن به لیر ترکیه .

بند "5": جایگزین عبارات "3000000" دلار آمریکا ، "وزارت خزانه داری" به ترتیب با عبارات "500000" دلار آمریکا یا معادل آن به لیر ترکیه ، "وزارت خزانه داری و دارائی" .

بند "6": پرداخت حد اقل 500000 دلار آمریکا یا معادل آن به لیر ترکیه به عنوان سهام در صندوق سرمایه گذاری املاک یا صندوق سرمایه گذاری پول برای حد اقل سه سال که توسط شورای بازارهای سرمایه اثبات شده است.

ماده چهارم: آنچه که در این مصوبه آمده از روز اول انتشار آن لازم الاجرا می شود.

مصوبه دوم: افزودن گزینه خرید ملک در حال ساخت برای دریافت تابعیت ترکیه:

در تاریخ 8/12/2018 مجددا بند دوم قسمت دوم ماده بیستم قانون اعطای تابعیت ترکیه به اتباع خارجی شماره 106 اصلاح شد، تا به این وسیله بتوانند در ازای خرید ملک در حال ساخت درخواست تابعیت ترکیه کنند مشروط به تعهد سرمایه گذار به عدم فروش ملک خود در ترکیه برای مدت سه سال واینکه قیمت ملک نقد باشد وکمتر از 400 هزار دلار یا معادل آن به لیر ترکیه نباشد، املاک فروخته شده به صورت قسطی مورد قبول قرار نمی گیرد.

مصوبه سوم: تصمیم مالکیت شهروندان فلسطین واخذ تابعیت ترکیه:

وضعیت شهروندان فلسطین قبل از این مصوبه: شهروندان فلسطینی که سند سفر دارند ولی گذرنامه از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین ندارند قادر به خرید املاک در ترکیه نبودند، این سند تنها در دریافت اقامت توریستی به آنها کمک می کرد ، و اگر تصمیم به خرید ملک گرفتند ، اول باید سندی مبنی بر بی سرزمین بودن را استخراج کنند تا بتوانند املاک را خریداری کنند.

وضعیت شهروندان فلسطین پس از مصوبه:

شهروند فلسطینی قادر به تملک املاک در ترکیه بوسیله اسناد مسافرتی از کشوری که در آن اقامت دارد شده است، که این اسناد به او اجازه دریافت اقامت گردشگری را می دهد ، این بعد از آنکه وطارت اقتصاد ترکیه و اداره امور مهاجرت در استان استانبول مصوبه سال 2013 را اصلاح کردند ، مصوبه جدید در ششم مارس 2019 لازم الاجرا شده است ، و این مصوبه یک اصلاحیه استثنایی مربوط به فلسطینیها و تنها جهت تسهیل اقدامات تملک محسوب می شود.

مالکیت املاک حق دریافت تابعیت ترکیه و گذرنامه ترکیه را به فلسطینیان می دهد:

ریاست اداره امور اتباع خارجی - اداره کل ثبت اسناد ونقشه برداری وابسته به وزارت ساخت وساز ومحیط زیست، در تاریخ 06/03/2019 اصلاحیه کلی به شماره 1058120 را در قانون 1734 سال 06/08/2012 ودر تصمیم 5150 سال 2013 مربوط به ساماندهی آیین نامه داخلی ثبت املاک (ثبت رسمی) وآیین نامه داخلی 81 دفاتر اسناد رسمی مورخ 21/08/2013 به شرح زیر صادر کرد:

این مصویه مخصوص شهروندان کشور فلسطین مقرر کرده است که اگر شهروند فلسطینی دارای شناسنامه سفر، مجوز اقامت صادره از سوی اداره کل مدیریت مهاجرت را بگیرد، در این صورت، شناسنامه او پذیرفته می شود یا گذرنامه وی که از سوی کشور خود یا هر کشور دیگر مورد پذیرش قرار می گیرد. وباید شماره اقامت صادر شده به خارجی ها (که با 99 شروع می شود) در جایگاه شماره شناسنامه در سیستم الکترونیکی داده های املاک نوشته شود، ودر صورت نبودن اقامت، باید شماره گذرنامه یا شماره شناسنامه صادره از سوی کشور وی مورد استفاده قرار گیرد.

مصوبه چهارم: تسهیلات اداری جدید در قانون اعطای تابعیت:

این مصوبه شامل اصلاحیه جدیدی است که می توان راه اتباع خارجی را برای دریافت تابعیت ترکیه از طریق مالکیت املاک هموارتر کرد، زیرا این مصوبه در صورت خرید ملک از شرکت های ساخت و ساز عمومی در ترکیه مانند TOKİ و Emlak Konut شرط اظهار رسید بانکی را لغو می کند، ولی در صورت خرید ملک از شرکت های خصوصی این شرط کماکان باقی می ماند، اما مشریانی که مالک املاکی به قیمت یک ملیون دلار از تاریخ 12/01/2017 شدند از این امر مستثنی هستند.

همچنین این اصلاحیه به رعایت نرخ تبدیل لیر ترکیه در برابر دلار در رسید های بانکی، ارزیابی قیمت املاک، تاریخ پرداخت، تحویل سند ملک ودرخواست دریافت تابعیت اشاره کرده است.

بنا به اصلاحات جدید، مشتریان شرکت املاک داماس ترک می توانند درخواست های خود را برای دریافت تابعیت طبق شرایط زیر ارائه دهند:

  • سرمایه گذاری املاک مشتریان باید بعد از تاریخ 12/01/2017 انجام شده باشد، وسند مالکیت را بعد از تاریخ 19/09/2018 به دست آوردند.
  • آخرین مالک ملک باید یک نهاد ترکیه ای باشد چه یک فرد چه یک شرکت.
  • رساندن ارزش املاک تحت مالکیت به 400 هزار دلار از طریق خرید املاک جدید.

با توجه به همه این اصلاحات، سرمایه گذاری املاک کوتاهترین راهی برای دریافت تابعیت ترکیه ومزایای آن شده است، زیرا ملک قیمت فعلی خود را با وجود هر نوسانی در بازار حفظ می کند، حتی ممکن است قیمت آن با گذشت زمان بیشتر شود، همچنین می توان از آن به روش های گوناگون استفاده کرد مانند اجاره دادن یا تبدیل آن به شرکت وغیره.

برای تسهیل تملک شما در ترکیه، شرکت املاک داماس ترک با همه تجربه وتوانائی های خود از جمله وکلا ومشاورین متخصص همراه شما خواهد بود تا بتوانید اولین گامی را در راه دریافت تابعیت ترکیه بردارید.

مزایای تابعیت ترکیه:

علاوه بر این که شما می توانید به بیش از صد کشور بدون ویزا سفر کنید ، تابعیت ترکیه برای شما مزایای بسیاری به همراه دارد مانند اشتغال به هر کاری در بخشهای دولتی بدون نیاز به مجوز کار ، برخورداری از جبران بازنشستگی ، اشتغال در مشاغل ممنوع برای اتباع خارجی از جمله دندانپزشکی ، وکالت ، داروسازی ، دامپزشکی ، ترخیص کاری در گمرک ، ترجمه رسمی ، مشاغل دریایی  و راهنمایی گردشگری . همچنین شما ملزم به کارگیری 50 شهروند ترک هنگام راه اندازی یک پروژه نیستید ،  بهره مندی از امتیازات دولتی از قبیل پشتیبانی مالی ، کاهش مالیات ،  همچنین دریافت تابعیت توسط خود شما تضمین کننده دریافت آن برای زن و فرزندان زیر 18 سال است.

ادامه مطلب اقرأ أقل

پروژه های برجسته

شروع می شود از

$ 318.300

شروع می شود از

$ 83.000
پروژه های بیشتر

مشاوره فوری املاک و مستغلات

+90 555 160 50 00
whatsapp-icon