شارك في فيسبوك شارك في تويتر شارك في واتساب

مالیات بر املاک در ترکیه 2021

28/02/2024 امور حقوقی و مالیاتی 6686 مالیات بر املاک در ترکیه 2021

عناوین مقاله

پس از آفزایش شدت فروش املاک در ترکیه در مدت اخیر طبق داده های اداره عمومی ثبت اراضی و ثبت املاک که آفزایش فروش املاک را 29% در مقایسه با سال 2019 اعلام کرده است، آشنائی با هزینه های اضافی خرید ملک در ترکیه ضروری شده است به ویژه پس از معافیت خریداران خارجی از مالیات ارزش افزوده هنگام داشتن ملک در ترکیه که 8% در سال 2013 بود و در سال 2017 لغو شد، این قانون شامل شهروندان ترکیه نیز می شود که بیش از 6 ماه خارج از کشور در حال کار هستند. مهمترین مالیاتی را که باید هنگام خرید ملک در ترکیه پرداخت به شرح زیر است:

اول: مالیات بر املاک هنگام خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی و ترک ها:

1- هزینه های انتقال مالکیت (Tapu Harcı):

هزینه های تاپو (اگر ملک آماده و پرداخت مستقیم باشد) نامیده می شود. عبارت از هزینه های اجباری برای انتقال مالکیت از یک مالک به دیگری است، معادل حوالی 4% از قیمت اعلام شده و مشخص شده ملک در سند مالکیت (تاپو) می باشد، معمولا به صورت مساوی از سوی خریدار و فروشنده یا طبق توافق بین آنها پرداخت می شود، برای مثال، اگر قیمت ملک 100 هزار دلار باشد، خریدار و فروشنده هر کدام می تواند 2000 دلار را به عنوان هزینه های انتقال مالکیت بپردازد.

2- هزینه های تایید قرارداد خرید اولیه در محضر (Noter):

عبارت از هزینه های اختیاریست ، اگر ملک در دست ساخت باشد و پرداخت قسطی باشد در این صورت نمی توان مالکیت را انتقال داد و تاپو را به صورت مستقیم دریافت کرد ، زیرا مجتمع هنوز آماده نشد ، بنا بر این یک قرار داد فروش اولیه بین فروشنده و خریدار امضا می شود ريال سپس این فروش را در محضر ثبت و تایید می شود تا خریدار از این طریق حق خود را تضمین نماید ، مقدار این هزینه ها حوالی 1% از قیمت ثبت شده ملک در قرارداد اولیه فروش برآورد می شود .

3- مالیات سالانه املاک (Emlak Vergisi):

چه اتباع باشید چه شهروند ترکی ، به محض خرید ملک در ترکیه مالیات سالانه به آن تعلق می گیرد . مقدار این مالیات سالانه 0.002 از قیمت ثبت شده ملک در سند مالکیت تاپو می باشد ، و به صورت دو قسط پرداخت می شود ، اولین قسط از تاریخ 1 الی 31 مارس پرداخت می شود ، در حالی که قسط دوم از تاریخ 1 الی 31 اکتبر پرداخت می شود . این مبلغ می توان با مراجعه به شهرداری منطقه یا از طریق حواله بانکی به حساب شهرداری که ملک به آن تلعق دارد پرداخت شود ف برای مثال ، اگر قیمت ملک 100 هزار دلار باشد مقدار سالانه این مالیات 200 دلار خواهد بود.

4- هزینه های خدمات مجتمع مسکونی (بازدهی مجتمع Site Aidatı):

 هر مجتمع مسکونی در ترکیه دارای خدمات می باشد که شامل نظافت ، هزینه های حفاظت امنیتی ، هزینه های برق مجتمع ، آسانسور ، نگهداری امکانات مجتمع و غیره می شود ، این خدمات دارای هزینه هایی هستند که هزینه های ماهانه نامیده می شوند ، و بر اساس متراژ آپارتمان ، مجتمع و منطقه و کیفیت خدمات مشخص می شود . از 0-1 دلار برای هر متر مربع از مساحت آپارتمان شروع می شود و به صورت ماهانه پرداخت می شود ، مثلا ، اگر مساحت آپارتمان 100 مترمربع باشد شاید به عنوان هزینه های خدمات میانگین هزینه های ماهانه  به 50 دلار  برسد .

دوم: مالیات بر املاک هنگام فروش ملک در ترکیه برای اتباع خارجی و ترک ها (مالیات بر سود املاک):

بر اساس ماده 80 قانون مالیات بر درآمد ترکیه ، باید مالیات سود سرمایه یا "girir vergi"را هنگام فروش ملک در ترکیه در 5 سال اول پس خرید آن پرداخت شود ، اما اگر ملک در ترکیه پس از 5 سال از خرید آن فروخته شود ، طبق این قانون شما متعهد به پرداخت هیچ گونه مالیاتی نیستید .

مالیات بر بازدهی املاک چگونه محاسبه می شود؟

سود از طریق تفاوت قیمت ملک هنگام خرید آن و قیمت آن پس از فروش آن محاسبه می شود . برای توضیح مثالی می زنیم: هنگام خرید آپارتمان در ترکیه ،  یک آپارتمان 100 هزار دلاری (با قیمت اعلام شده 60 هزار دلار) در سال 2018 خریداری شد ، و در سال 2021 به قیمت 130 هزار دلار (قیمت اعلام شده 70 هزار دلار) فروخته شد ، در این صورت تفاوت قیمت اعلام شده خرید و فروش 10 هزار دلار است ، این مبلغ سود سرمایه شما است ، و باید مالیات این سود را بپردازید ، مالیات بر سود دارای چندین سطح می باشد که از 15% تا 35% متفاوت است ، در مثال قبلی می توان 2000 دلار یا 20% سود خالص را کسر کرد ، ولی اگر فروش در سال 2023 یا پس از آن انجام شود ، هیچ مالیات بر سود کسر نمی شود ، زیرا فروش پس از سال از خرید انجام شد .  

همچنین ، یک مالیاتی بر بازدهی اجاره وجود دارد که مشابه مالیات بازدهی سرمایه است ، زیرا آن عبارت از درآمدی است که شما از طریق ملک خود در ترکیه به دست می آورید که البته پس از کسر هزینه های مجاز مانند تعمیرات و غیره محاسبه می شود.

 

ویرایش: damasturk

 

ادامه مطلب اقرأ أقل

پروژه های برجسته

شروع می شود از

$ 321.200

شروع می شود از

$ 83.000
پروژه های بیشتر

مشاوره فوری املاک و مستغلات

+90 555 160 50 00
whatsapp-icon